De invloed van verpakkingen en het Supporter van Schoon logo op consumentenbeleving

  • 26 februari 2018
  • Kees Keizer | Motivatielab
  • 31 pagina's
  • PDF
Vragen over de Kenniswijzer of zelf een document delen?
Mail ons
Download

Omschrijving

Dit onderzoek gaat over de invloed van de verpakkingen van op de consumentenbeleving en het consumentengedrag. Het geeft inzicht in de factoren die van belang zijn bij het ontwerp en gebruik van logo's om duurzaam gedrag (o.a. weggooigedrag) te beïnvloeden. In het onderzoek komen de volgende vragen aan bod: 

  • Individueel verpakken is soms noodzakelijk, maar wordt ook weleens alleen gedaan met het oog op de consumentenbeleving. Het uitgangspunt hierbij is dat consumenten niet-verpakte etenswaar links laten liggen. Klopt dit uitgangspunt of kunnen producenten het niet-verpakken van hun producten overwegen omdat de consument geen preferentie heeft?
  • Verpakkingen hebben mogelijk een positief effect op de consumentenbeleving, maar welke invloed heeft een verpakking die op straat is beland op de beleving van het product?
  • Het Supporter van Schoon logo kan op verpakkingen worden gedrukt die vaak op de grond worden gegooid. Er zijn aanwijzingen in de wetenschappelijke literatuur (zie Literatuurstudie Supporter van Schoon logo), dat het logo mensen kan motiveren de verpakking in een afvalbak in plaats van op de grond te gooien. Klopt dit uitgangspunt? Geven consumenten aan minder geneigd te zijn een verpakking op de grond te gooien als er een logo op staat? En wat doet de aanwezigheid van het logo met hun beleving van het product? 

Kernmerken

Onderwerp:
Communicatie, Gedragsbeïnvloeding, Soorten en oorzaken zwerfafval
Soort informatie:
Onderzoek