De invloed van verpakkingen en het Supporter van Schoon logo op consumentenbeleving

  • 26 februari 2018
  • Kees Keizer
  • 31 pagina's
  • PDF
Vragen over de Kenniswijzer of zelf een document delen?
Mail ons
Download

Omschrijving

In opdracht van NederlandSchoon heeft Kees Keizer van MotvatieLab onderzoek gedaan naar het effect van een verpakking om de Wilhelmina pepermunt op de consumentbeleving. Daarbij is tevens onderzocht wat het effect was van het Supporter van Schoon logo op de kleinverpakking van de pepermunt en of dit een positief effect had op het weggooigedrag.

Het onderzoek heeft relevante inzichten opgeleverd over de relevantie van verpakkingen en het negatieve effect van verpakkingen als zwerfafval. Het onderzoek heeft echter niet kunnen aantonen dat het Supporter van Schoon logo op de verpakking een positief effect had op het weggooigedrag, en daarom is besloten het logo op termijn weer van de pepermunt verpakking te verwijderen.

Voorafgaand aan dit onderzoek is een literatuurstudie gedaan naar het effect van logo's op verpakkingen. Dit onderzoek geeft inzicht in de factoren die van belang zijn bij het ontwerp en gebruik van logo's om duurzaam gedrag (o.a. weggooigedrag) te beïnvloeden.

Kernmerken

Onderwerp:
Soorten en oorzaken zwerfafval
Soort informatie:
Onderzoek